Participants are able
• to apply the Do No Harm tool to a real project
• to assess the strengths and weaknesses of the Do No Harm approach in comparison with other
tools they know
• to integrate Do No Harm into existing project management procedures
We want to do good, but might do harm instead. How can we avoid doing harm? The Do No Harm

Datum: 

22.5.2023

Ort: 

online

„Wie kann ich mich verhalten, wenn Menschen mir mit Wut und Intoleranz begegnen?“
Diese Frage haben Sie sich vielleicht schon gestellt - wie viele andere Menschen, die in konfrontative Situationen geraten sind und trotzdem den Kontakt zum Gegenüber halten wollten.

Datum: 

15.10.2022

Ort: 

online

Participants are able
• to assess the strengths and weaknesses of selected
project management approaches and tools
• to select the relevant and appropriate tools for
their project context
• to apply key elements of selected project management tools
Peace work needs proper planning, monitoring and evaluation

Datum: 

2.5.2022

Ort: 

online

Participants are able
· to reflect upon and express their own role in processes of exclusion and inclusion at personal,
interpersonal and structural levels in a global context
· to critically reflect on the role of prejudices, power inequalities and ideologies in peace work
and to begin to develop strategies to counter their negative effects

Datum: 

26.4.2022

Ort: 

online

Die Folgen der Klimakrise sind global unterschiedlich stark zu spüren. Insbesondere Gesellschaften des Globalen Südens sind stärker von Extremwetterereignissen und der damit einhergehenden Bedrohung von Lebensgrundlagen betroffen, aber auch sozialen Folgen wie der Gewalt gegen Aktivist*innen.

Datum: 

22.4.2022

Ort: 

Zukunftswerksatt Ökumene, Quellenstraße 8, 34414 Warburg-Germete

Participants are able
• to gain insights into the concept of human rights and an overview of selected international and
regional human rights instruments
• to formulate their own perspective on the universality of human rights
• to identify potential strategies for defending human rights in their own context

Datum: 

17.4.2022

Ort: 

online

Participants are able to

Datum: 

14.2.2022

Ort: 

online

Ziele
Die Teilnehmenden haben

Datum: 

27.1.2022

Ort: 

online

OBJECTIVES
Participants are able
• to understand the approach of nonviolent conflict transformation
• to identify and understand the need for nonviolent action to confront injustices
• to gain an overview of the wide range of nonviolent means
Peace work is often associated with “classic” peacemaking approaches like negotiations and mediation.

Datum: 

12.10.2021

Ort: 

online

In diesem Seminar erhalten Sie einen Einblick in ein spannendes Forschungsgebiet – Religionen und Religionsgemeinschaften als wichtige Akteurinnen, die Friedensprozesse anregen und begleiten, gewaltfreien Widerstand mobilisieren und ihre Ressourcen zum Schutz bedrohter Menschen nutzen.  

Mit Vorträgen, kreativem Arbeiten und Austausch in der Gruppe nähern Sie sich folgenden Fragen:

Datum: 

17.6.2021

Ort: 

noch offen

Migration macht unsere Gesellschaft vielfältig. Damit diese Vielfalt anerkannt und für alle zur Bereicherung wird, will gelingende Integration gemeinschaftlich gestaltet sein. Viele Menschen sind zu uns nach Deutschland geflohen und haben ihre vertraute Umgebung verlassen müssen. Hier in Deutschland erleben sie Verunsicherung, Ungewissheit und Zuwendung zugleich.

Datum: 

19.11.2021

Ort: 

Zukunftswerkstatt Ökumene, 34414 Germete

Participants are able to
• assess their own strengths and weaknesses as a facilitator of trainings for adults
• better design trainings that are based on key principles of adult learning and the concept of Action Learning

Datum: 

22.2.2021

Ort: 

Wustrow (Wendland)

Participants are able to
• understand the basic concept of gender sensitivity in civil society
organisations and activists’ movements
• identify in which ways gender is relevant for themselves in
their context
• plan concrete steps for advancing a safer space and gender
sensitive mainstreaming

Datum: 

8.3.2021

Ort: 

Wustrow (Wendland)
WIR-DU

In vielfältigen Grundschulklassen sowie im DaZ-und DaFUnterricht